Malajsie 2019, cestopis

Celkově procestováno: 36 dní

Celková útrata: $1349 AUD nebo 21. 140 Kč

Vízová povinnost: není třeba do 90 dní

Naše trasa po Malajsii

Langkawi – Penang – Ipoh – Cameron Highlands – Kuala Lumpur – Melacca

V Kuala Lumpur jsme už před samotnou cestou do Malajsie byli na trochu delším stopoveru mezi Vietnamem a Bali a pak se tam o pár měsíců zase vrátili. Původně jsme měli v plánu procestovat i východní část Malajsie a Borneo, nakonec jsme ale od nich museli z časových důvodů opustit. I tak jsme si ale Malajsii moc užili, hlavně místní lidi, kteří byli nejlepší jaký jsme na cestách poznali. 

Langkawi

Na Langkawi jsme se dostali po šíleně dlouhé cestě vlakem z Bangkoku přes Kuala Perlis. Ostrov jako takový nás ničím extra nezaujal. Ubytování nic moc, příroda taky ne a hezkou pláž aby pohledal. Na tý naší to vypadalo z dálky ok, z blízka už to bylo horší a ve vodě nás neustále něco žahalo. Z ostrova se ale dalo zajet na denní výlet po okolních ostrůvkách, který se nám celkem líbil. 

Na výletě lodí k panenskému jezeru
momentka z lodi
další z navštívených ostrovů

Na Lagkawi jsme potkali překvapivě hodně Čechů. Zajímavé taky je že je ostrov duty free, takže za spoustu věcí se neplatí daně a dá se tak koupit relativně levné pivo a mléčná čokoláda, v Asii jinak poměrně drahá záležitost.

Hlavní pláž Langkawi
V přístavu Langkawi u obří orlí sochy

Penang

Na vedlejší ostrov Penang se dalo z Langkawi dostat několika způsoby – letadlem, lodí nebo lodí a autobusem. Zvolili jsme cestu lodí a autobusem protože byla nejlevnější, zároveň taky nejdelší, ale když člověk nespěchá, je to jedno. Penang je vyhlášený pro místní kuchyni a celkovou rozmanitost. Na městské tour jsme viděli křižování čínských, indických a arabských čtvrtí, které ale mezi sebou krásně vycházejí. Co se týče jídla, v hlavním městě Georgetown můžete zažít opravdový kulinářský zážitek. K snídani jako tradičně roti chleba s kari, na který jsme byli jednou pozváni od místního podnikatele. To bylo poprvé, co se nám na cestách něco podobného stalo. 

Street art v Georgetownu
Street art v Georgetownu

V Georgetownu je navíc k vidění krásná street art, můžete tak jít na procházku a po cestě obdivovat malby na stěnách po celém městě. Některé jsou navíc doprovázené příběhem, například místo kde začínal slavný Jimmy Choo svou praxi ve výrobě bot.

Na druhou stranu blbý je, že je tam oprvadu strašné vedro. Na nejbližší pláž je to něco přes hodinu jízdy autobusem a navíc není nic extra. Ubytování doporučuji určitě s klimatizací!

Ipoh

V Ipohu se mnoho cestovatelů nezastaví a tak není ještě zcela objevený což nám velice vyhovovalo. Je umístěný trochu výš a tak už tam nebylo až taové vedro jako v Penangu, i když úplně se tomu utéct nedalo. Většinou jsme byli v okolí jediný bílý a lidé k nám byli milí. V okolí leží několik obrovských jeskyní a chrámů ze kterých jsme byli unešeni. S dopravou už je to horší. Místní autobusy nejsou až tak spolehlivé a tak jsme většinou používali Grab a nebo nám prostě někdo po cestě zastavil. V Malajsii to není žádný drama a lidé jsou zvyklí stavit turistům a pomoci jim. Je to až neuvěřitelný. V Ipohu jsme také navštívili nemocnici ve 2 ráno, když měl Peťa horečku dengue kde se o něj vcelku dobře postarali.

jedna z vápencových jeskyň v Ipohu
uvnitř jeskyně
úžasný park nedaleko Ipohu

Cameron highlands

Z Ipohu už to bylo relativně blízko do Cameron Highlands, ale ta cesta! Nic pro někoho komu se dělá v autě špatně, samé stoupání a serpentýny. Já jsem měla co dělat. V Cameron Highlands jsme strávili poměrně dost času, jednak jsme potřebovali vyřešit administrativu a pak tam bylo příjemné počasí, konečně to po dlouhé době bylo na mikinu a to jsme si fakt užili! Cameron Highlands je proslulé čajovými plantážemi, pěší turistikou a pěstováním ovoce. Čaj B.O.H. je známý po celé Malajsii, ale viděli jsme ho prodávat i v Thajsku. 

jedna z čajových plantáží v Cameron Highlands. Shora připomíná mech
v čaji
na plantáži BOH na vysuté terase, popíjíme čaj, který vyrostl přímo zde

Čajových plantáží je po okolí několik a je jen na vás jakou navštívíte anebo kolik. Opět tu neexistuje žádná veřejná doprava, kromě jednoho autobusu, který vás sice přiblíží k plantážím, ale stejně musíte ještě 4 km dojít. A tak jsme začali stopovat. Slyšeli jsme už od našich spolubydlících na Langkawi, že je to tu běžný způsob dopravy a tak jsme do toho šli. A náramně si to užili! Po cestě na plantáže jen Petr zdvihnul palec a první auto nám zastavilo. To samé se opakovalo při dalších cestách. Nikde jsme nestáli více jak pět minut a lidi byli všichni strašně hodný a ochotný nás odvést kam jsme jenom chtěli. Nejradši jsme sedeli vzadu na korbě s větrem ve vlasech ha.

stopování v Cameron highlands

Kuala Lumpur

Hlavní město Malajsie je od Cameron Highlands vzdáleno něco kolem 200km a i když tam pravidelně jezdily autobusy, rozhodli jsme se pro takovou challenge, že to skusíme odstopovat. A opět jsme byli úspěšní, o 3 auta a 4 hodiny později jsme dorazili na místo. Navíc chlapi co nás vezli 140 km po dálnici nás v Kuala Lumpur ještě pozvali na oběd! Další ukázka toho, jak jsou malajci super.

dorazili jsme na místo, a dokonce nás chlapi pozvali na oběd! Neuvěřitelný

Jinak Kuala Lumpur je hlavní hub společnosti Air Asia, největší nízkonákladovky v Asii a tak jsme v KL byli už několikrát a určitě ne naposledy. Je to město moderní se světově známými stavbami jako např. Petronas Towers ale zároveň jsou tu strašně vidět vstevní rozdíly. Pokaždé se ubytováváme v Regalia Suites abychom měli střešní bazén s výhledem na město, odkud ale chodíme na trh, vzdálený 20 minut pěšky, kde lidé sotva přežívají, kolem běhají krysy a zdaleka to nevypadá na luxus. Opět je to město plné Indů a samozřejmě muslimů. Není ale třeba se zahalovat, místní jsou velice moderní muslimové. 

Výhled z našeho apartmánu v Regalia Suites
ze střešního bazénu v 37. patře je úžasný výhled na město, včetně Petronas Towers
trávili jsme tu spoustu času

V KL funguje na jedničku veřejná doprava srovnatelná třeba se Sydney. Vlaky i autobusy jsou spolehlivé a nejsou předražené. Dokonce hlavní autobusová linka po městě je zdarma. 

Za zmínku stojí Batu Caves, obrovský hinduistický chrám uložen v jeskyni na pokraji KL, kam se snadno dostanete vlakem z centra. Určitě už jste fotku Batu Caves někde viděli, při vstupu stojí obrovská, pozlacená skoro 43 metrů vysoká socha hinduistického boha Murugana. Do samotné jeskyně pak musíte vystoupat 272 schodů, které byly nedávno pestrobarevně namalovány. Batu Caves jsou pro mnoho hinduistů důležitým poutním místem a často tady probíhají ceremonie. Nahoře jsme dostali, jako už běžně v hinduistických chrámech zadarmo najíst. Při výstupu i sestupu vám budou dělat společnost drzé opice, tak pozor na ně.

Batu Caves
všudypřítomné opice u stoupání do jeskyně

Petronas Towers je určitě na seznamu všech co se chystají do KL. Vevnitř jsou vysteveny formule 1 ze stáje Petronas a spousta, mraky obchodů. Nejhezčí jsou ale po setmění se světelnou a hudební show, která je každý den. 

Formule 1 ze stáje Petronas jsou v přízemí věží

V samotném centru města je stále co objevovat. Je tu hodně marketů kde se dá nakoupit na co si jen vzpomenete, noční život, ale i historicky významné stavby jako např. mešita Jamek Mosque. Nám se líbil i eco park, který jsme uprostřed tak velkého města nečekali a botanická zahrada která taky stála za to. 

Jamek Mosque
Eco park uprostřed města nás překvapil

Melacca

Melacca ležela při cestě na nejjižnější cíp Malajsie tak nějak zhruba uprostřed a i když není moc známá, rozhodli jsme se tam zastavit a porozhlédnout. Melacca má hodně evropských prvků, vzhledem k tomu, že ji v minulosti okupovali Holanďané, máte kolikrát pocit, že jste někde v Evropě a ne v Asii. Číňané sem dokonce jezdí pokud zrovna nemají peníze na cestu do Evropy a pak se chlubí známým fotkami, že tam byli 🙂 

historické centrum Melaccy připomíná Evropu
charakteristická vozítka v Melacca. Čím víc to řve a čím víc to je nazdobené, tím lépe
Holandské námestí,se zachovalým kostelem a věží

Doprava v Malajsii

V Malajsii fungují velice dobře jak vlaky, tak autobusy. Dopředu jsme nikdy nic nekupovali, stačilo dorazit na nádraží a koupit lístek. Autobusy jsou luxusní a takové, jaké jsme nikde jinde v Asii nezažili. Čisté, pohodlné, klimatizované a s obrovským místem pro nohy, navíc levné! Využívali jsme je po celou cestu Malajsií a byli jsme naprosto spokojeni.

Potom taky skvěle fungoval Asijský Uber – Grab. Za pár kaček se dalo dostat opravdu kamkoliv, využívali jsme i v Kuala Lumpur.

Jídlo v Malajsii

Malajská kuchyně je hodně podobná té indické a velice, velice pálivá. Zatímco Petr si docela užíval, já jsem opravdu hodně trpěla. Tradiční snídaně se skládá z kari a chlebu Roti, což není zrovna to, na co jsme zvyklí. A hlavně hned po ránu pálivé kari, nic moc. Člověk si ale zvykne, a nakonec nám to i chutnalo, samozřejmě jsme si říkali o nepálivé. Poměrně těžké bylo taky sehnat vegetariánské jídlo a tak jsem často byla jen na kokosové rýži. Rádi jsme ale nakupovali u pouličních prodavačů buchty a zeleninové závitky. 

Nasi Lemak. Kokosová rýže s vajíčkem nebo masem zabalená v banánověm listu
Nasi Ayam, pálivé kuře s rýží
Směs kari v indické restauraci
Roti s kari, taková ranní klasika v Malajsii
a nudlová polévka, k dostání jako všude jinde v Asii, tato samozřejmě extrémně pálivá

Pozor na turistické daně

V celé Malajsii se platí turistické daně za osobu a každou noc v bytování. Tato částka se liší v závislosti na úrovni ubytování a může být 20 MYR za 5ti hvězdičkové hotely, 10 MYR za normální hotelový pokoj a 2.5 MYR za hostel. I když se to nezdá jako velká částka, je nutno s ní počítat. Pokud jste například dva a jedete do běžného hotelu na 8 dní tak zaplatíte extra 900 kč navíc. Tyto poplatky nejsou zpravidla zahrnuty v cenách za noc. 

Dá se to ale trochu obejít tím, že budete bookovat přes airbnb, kde už jsou daně zahrnuty v ceně a vyjde vás to potom levněji. Pokud nemáte ještě zkušenosti s airbnb, v Maljasii frčí jako blázen a je to velice bezpečné. Pro první booking s airbnb můžete použít odkaz zde  https://www.airbnb.com.au/c/martinav3793?currency=AUD a získat slevu. 

Vaše Martinka

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *